شروع برنامه نویسی c++ در محیط Visual Studio

تعداد بازدید: 18825  | تاریخ درج : چهار شنبه 7 آبان سال 1393

برای استفاده از C++ نیازمند محیطی برای نوشتن برنامه و محیطی برای کامپایل و اجرا کردن برنامه هستیم. کد برنامه را می‌توانیم با استفاده از هر ویرایشگر متنی مثل note pad در ویندوز بنویسیم. لیکن برای کامپایل برنامه نیازمند یک کامپایلر استاندارد هستیم. کامپایلری که بر اساس استاندارد ANSI C++ کد ما را تحلیل کرده و در صورتیکه خطایی نداشت آن را به کد ماشین تبدیل کند. برای تبدیل کدهای ماشین تولید شده نیاز به یک لینکر داریم که کدهای ماشین را در قالب یک فایل اجرایی با فرمت مناسب برای سیستم عامل، مجتمع کند.

ویژوال استودیو یک محیط توسعه یکپارچه است که در آن، تمام فرایند برنامه نویسی C++ از نوشتن کد گرفته تا تولید فایل اجرایی قابل انجام است. علاوه بر این ویژوال استودیو امکانات متعدد دیگری، شامل مرتب سازی کد، برجسته سازی کد، دیباگ کردن و مدیریت پروژه در اختیار برنامه نویس قرار می­دهد که نوشتن برنامه را تا حد زیادی تسهیل می‌کند. هر چند محیطهای دیگری برای نوشتن کدهای C++ وجود دارد، لیکن ویژوال استودیو یکی از بهترین و شاید بهترین محیط توسعه برای برنامه نویسان ویندوز است. ویژوال استودیو در دو نسخه حرفه ای و سبک (Express) ارائه می شود که نسخه سبک آن رایگان بوده و از اینجا قابل دریافت است. در این سایت بیشتر از این IDE استفاده خواهیم کرد.

کتابچه راهنمای MSDN

هر محصولی نیاز به راهنما دارد، ویژوال استودیو هم یک راهنمای جامع و کامل به نام MSDN دارد که به دو صورت برخط (از طریق سایت MSDN) و برون خط (نرم افزار) قابل دستیابی است. اگر دسترسی به اینترنت سریع ندارید، بهتر است نرم افزار MSDN را از بازار تهیه کرده و نصب کنید تا کارتان سریعتر راه بیفتد.

 

ملزومات

از منوی فایل گزینه­‌ی New Project را انتخاب کنید، از قسمت نوع پروژه، Visual C++ و سپس Win32 را انتخاب کنید. از سمت راست، گزینه­‌ی Win32 Console Application را انتخاب کرده و در قسمت نام، نام مناسبی برای پروژه انتخاب کنید:

 

MSVC Console App

دکمه­ ی OK را بزنید و در قسمت بعدی نیز تنظیمات پیش­ فرض را پذیرفته و روی دکمه­ی Finish کلیک کنید. بدین ترتیب اولین پروژه شما ساخته شد. ویژوال استودیو به طور خودکار تعدادی فایل را در پروژه قرار می­دهد. برای دیدن لیست فایلها کافیست گزینه­ ی Solution Explorer را از لیست منوهای کشنده­‌ی سمت چپ انتخاب کنید، دو تا فایل با پسوند .cpp و دو تا فایل با پسوند .h و یک فایل ReadMe.txt تولید شده است. فایل Stdafx.h شامل فایلهای سرآیه­‌ای است که به کرات استفاده می­‌شوند و می­ توان گفت به منظور صرفه­ جویی در تایپ! ایجاد می­ شود. این فایل در اکثر فایلهای پروژه استفاده خواهد شد. فایل stdafx.cpp به منظور خالی نبودن عریضه و اینکه هر فایل سرآیه­ ای بهتر است فایل متناظر .cpp خودش را هم داشته باشد ایجاد شده است و چیز خاصی داخل آن نیست. فایل targetver.h اطلاعات نسخه­ ی ویندوز را در بردارد که باید متناسب با سیستمی که قصد دارید برنامه را روی آن اجرا کنید انتخاب شود و در نهایت فایل Exam-01.cpp که فایل اصلی برنامه­‌ی ماست! که همان اسمی است که برای پروژه انتخاب کردیم.

 

نکته: فایل سرآیه چیست؟ فایلی است که غالبا شامل تعاریف کلی مثل نام توابع و کلاسهایی است که در فایل متناظر cpp پیاده سازی شده­اند. وقتی می­خواهیم از اطلاعات یک فایل یا کتابخانه دیگر در برنامه­ی خودمان استفاده کنیم، فایل سرآیه­ی آن کتابخانه را در برنامه خودمان به صورت #include “targetfile.h” قرار می­دهیم و چون معمولا فایلهای سرآیه را در ابتدای برنامه، یا سر برنامه، قرار می­دهیم به آنها فایل سرآیه گوییم. 
نکته: Solution اصطلاحی است که میکروسافت به مجموعه­ی چند پروژه در کنار هم اطلاق می­کند.

چون اولین برنامه است، سعی می کنیم توضیح کاملی بدهیم که اگر تازه کارید به زندگی امیدوار شوید، لیکن در کل دنبال کردن چنین روندی دشوار است!

 

 
 
// Chap_01_01.cpp : Defines the entry point for the console application.
//
#include "stdafx.h"
int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[])
{
 return 0;
}

 

 

نگاهی بیندازیم به متن برنامه؛ دو خط اول توضیحات است که در ++C با // شروع می­ شود. خط بعدی فایل stdafx.h را به برنامه­‌ی ما افزوده است و خط بعدی تابع اصلی برنامه است. در ++C استاندارد تابع اصلی با نام main مشخص می­ شود، لیکن میکروسافت به منظور پشتیبانی از یونیکد تابع _tmain را به جای main استفاده می­کند. فعلا ذهنتان را درگیر این مسائل نکنید!

متن تابع main تنها شامل خط return 0; است که در بین دو آکلاد اسیر شده است. چاره­ ای نیست، چون همان طور که می­ دانید این گرامر ++C است که هر بلوک کد، مانند بدنه­ ی تابع، باید بین دو آکلاد باشد. تابع main باید متغیری از نوع int برگرداند، لذا وجود return 0; الزامی است.

این برنامه کوتاه، خیلی بی­ مصرف است چون هیچ کاری انجام نمی­دهد، پس بهتر است یکی دو خط دیگر به برنامه اضافه کنیم:

 

#include "stdafx.h"
#include <iostream>
 
int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[])
{
 std::cout << "In the name of God!\nHi C++\n";
 return 0;
)

 

با استفاده از کلیدهای CTRL+F5 برنامه را اجرا کنید تا خروجی را ملاحظه کنید. دو خط در کنسول خروجی ظاهر می‌شود که ناشی از افزودن خط اول در تابع main است. عبارت std یک فضای نام است که در فایل سرآیه‌ی <iostream> تعریف شده است. 

تابع cout که مخفف console output است همان طور که از نامش پیداست پارامتر خودش را روی کنسول چاپ می کند.

حتما توی کتاب خوندید که اگر بخوهیم از عبارت std که یک فضای نام است استفاده نکنیم باید عبارت using namespace std; v رو قبل از شروع برنامه وبعد از سرآیند ها بنویسید.

نسخه های دیباگ و قابل انتشار در ویژوال سی

 

اگر به نوار ابزار ویژوال استودیو نگاه کنید یک جعبهی بازشو میبینید که در آن عبارت Debug نوشته شده است.
MSVC-Debug-Release-Mode
به صورت پیشفرض، برای هر پروژه دو پیکربندی Debug و Release وجود دارد که هر یک تنظیمات خاصی را به پروژه اعمال میکنند. به عنوان مثال در Debug اطلاعات خطایابی به طور کامل در کد اجرایی قرار میگیرد تا خطاهای احتمالی برنامه در زمان اجرا، آسانتر یافت شوند. در مقابل کد Release کاملا از نظر سرعت و اندازه بهینه شده و هیچ گونه اطلاعات خطایابی در آن وجود ندارد. غالبا در زمان توسعه‌ی پروژه از مد Debug استفاده میکنیم و زمانی که پروژه نهایی شد آن را در حالت Release کامپایل میکنیم تا برنامه-ای که به دست مشتری میرسد سرعت بهتری داشته باشد و خطاهای عجیب و غریب به او تحویل ندهد!


تنظیمات پروژه برای هر پیکربندی را میتوان با استفاده از منوی Project->Properties تغییر داد. همچنین میتوان با استفاده از منوی Build->Configuration Manager پیکربندیهای جدیدی نیز تعریف کرد.

VC-Config-Manager


Share  
 

نظرات:

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است
نام شما:   
آدرس ایمیل:   (اختیاری)
آدرس وب: (اختیاری)   
نظر شما: 
 


 
ارسال پیشنهادات و انتقادات
 
 
کلمه عبور خود را فراموش کرده ام
درباره شرکت
دوشنبه 30 مرداد سال 1396
بازدید امروز: 156 نفر
بازدید دیروز: 154 نفر
ماه جاری: 5120 نفر
بازدید کل: 192275 نفر  
افراد آنلاین: 56
آبدانان - داده پردازان جولیان - شرکت آبدانان - شرکت داده پردازان جولیان آبدانان - ابدانان - جولیان آبدانان - داده پردازان آبدانان - http://www.jooliyan.ir - کامران پیرانی - حسن پیرانی